<Zpět na přehled ŠJ ZŠ Trávníčkova MŠ Čtyřlístek ZŠ Milady Horákové MŠ Korálek Liberec FZŠ Pedagogické fakulty UK KITCHEN WISE OWL-kuchyně moudré sovy Základní škola a Mateřská škola Braňany MŠ Svojetín ŠJ základní škola Mohylová ŠJ ZŠ T.G. Masaryka Lomnice nad Popelkou ŠJ ZŠ Dubá ŠJ ZŠ Bosonožská ŠJ Novolíšeňská ŠJ MŠ Záhumenice ŠJ ZŠ T.G.Masaryka Studénka ZŠ a MŠ Melantrichova ZŠ a MŠ Holoubkov ŠJ Žižkova ŠJ Hálkova ŠJ Plánická Klatovy ŠJ ZŠ Tolstého Klatovy ŠJ MŠ Dačice ZŠ Politických vězňů Slaný MŠ Zvoneček Mělník ZŠ Bohutín ŠJ ZŠ Spořilov - Pardubice ŠJ ZŠ nám. Republiky 9. Znojmo 14. Základní škola Plzeň ŠJ Hradská při Základní škole Zlín Štefánikova 2514 SJ Brno Horní 16 Zařízení školního stravování Přerov Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola Centrální školní jídelna Lovosice ZŠ Labská 27 Brno 4MŠJ Brodská 5 Mateřská škola Žďár n.S. Vysocká 10 MŠ Srdíčko Centrální školní jídelna Třebíč Základní škola Karlovy Vary Truhlářská 19 ZŠ a MŠ Křižanov p.o. Školní jídelna při Fakultní základní škole Ústí nad Labem Mateřská škola Hodonín Mateřská škola Vídeň Mateřská škola Hospozín, okres Kladno ZŠ Řevnice Základní škola a Mateřská škola G.A. Lindnera Rožďalovice Mateřská škola Podlesí ZŠ a MŠ Rudná pod Pradědem Mateřská škola Lužec nad Vlavou ZŠ a MŠ Maletín Zařízení školního stravování Opava příspěvková organizace Mateřská škola Bašť Mateřská škola Olšava Mateřská škola Čtyřlístek mš KomenskéhoTrutnov ZŠ a MŠ Starý Hrozenkov ŠJ při ZŠ Náměstí Míru 283 Vrchlabí ŠJ při ZŠ Kunratice MŠ Kosmonosy ŠJ při ZŠ Křižná Valašské Meziříčí ŠJ U Tří lvů České Budějovice Školní jídelna při Základní škole a Mateřské škole Kašava Školní jídelna ZŠ a MŠ Dolní Olešnice Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Plzeň Školní jídelna při Masarykově jubilejní ZŠ Hřebeč MŠ Sokolov-M.Majerové Školní jídelna při ZŠ Lány Školní jídelna Mařatice Zš Náchod-Plhov Příkopy 1186 ZŠ a MŠ Leskovec Mateřská škola "Čtyřlístek", Praha 2, Římská 27 Školní jídelna při SŠ, ZŠ a MŠ Kraslice, Havlíčkova 1717 MŠ Doubravka Školní jídelna Mařatice 1. máje 55 Akademie hotelnictví a cestovního ruchu Základní škola Zachar, Kroměříž Prima Jídelna Tovární MŠ Jaruška Kunice MŠ SLUNÍČKO ZŠ a MŠ Černý Důl ZŠ a MŠ Dolní Olešnice MŠ Jeřmanická Základní škola a Mateřská škola Deblín MŠ Kořenského Kladno Masarykova jubilejní základní škola Hřebeč MŠ Brejličky Kladno masarykova ZŠ Klatovy Základní škola a Mateřská škola Bez hranic Mateřská škola Hořesedly Základní škola a mateřská škola Březina MŠ Sokolov Kosmonautů ZŠ Sokolov-Pionýrů Mateřská škola Skřivánek MŠ Na Dolech Boskovice Základní škola Slaný Rabasova ŠKOLNÍ JÍDELNA KOMENSKÉHO 17, DOMAŽLICE Mateřská škola DUHA Soběslav sídliště Míru 750 Školní jídelna ŠJ Kamenné Žehrovice Školní jídelna Postoloprty Mateřská škola Sluníčko Mateřská škola Brno Dobrovského 66 soukromá MŠ Sedmikráska s.r.o. - výdejna Jídelna ZŠ Lubná Mateřská škola Doubravice nad Svitavou 15. školní jídelna ZŠ Plzeň Odborné učiliště Cvrčovice Školní jídelna Ivančice ZŠ a MŠ Kařez ZŠ Pchery ŠJ Nová Role Školní jídelna při MŠ a ZŠ Hvožďany Školní jídelna MŠ Jiříkovice ŠJ Kozlovská Přerov Základní škola T.G.Masaryka a Mateřská škola Mateřská škola Planá nad Lužnicí ZŠ Šlapanice ZŠ Unesco školní jídelna Hradební Školní jídelna Brno Kounicova 30 MŠ Pražská 80 MŠ Amerlingova MŠ Kuřim MS Radost ZŠ a MŠ Ivančice MŠ a ŠJ Obecnice Základní škola a Mateřská škola Bohumín Čs.armády 1026 ZŠ a MŠ Golčův Jeníkov ŠJ PŘI ZŠ A MŠ OLBRAMOVICE Školní jídelna ZŠ Hrubý Jeseník ZŠ a MŠ Baška Základní škola a gymnázium Vítkov Školní jídelna ZŠ a MŠ Osoblaha MŠ Libušín ZŠ a MŠ Bernartice nad Odrou MŠ Boskovice ŠJ Bílkova Mateřská škola Jasenná Jídelna ZŠ Dobiášova Liberec Masarykova ZŠ a MŠ Melč - školní jídelna Základní škola Komenského I Zlín Základní škola Pardubice - Dubina Erno Košťála 870 Základní škola Liberec Česká Mateřská škola Hodonín Lužní 2 příspěvková organizace Mateřská škola Lidice Školní jídelna p.o. MŠ Olešná Základní škola Hrušovany nad Jevišovkou ZŠ a MŠ Svoboda nad Úpou Mateřská škola Havířov - Podlesí Jídelna ZŠ Zlonice Mateřská školka Na Balkáně MŠ Zámecká Rosice Waldorfská mateřská škola MŠ Sluníčko 2 Školní jídelna při MŠ Kamínek MŠ Sudoměřská ŠJ Lupáčova Praha 3 ZŠ a MŠ J.Seiferta ŚJ ZŠ Pražačka MŠ Nám. Jiřího z Lobkovic Mateřská škola Jeseniova 4 a 6 PHA 3 Mateřská škola Vozová Mateřská škola Praha 3 Základní škola JIŘÁK P3 ŠJ Jeseniova PHA 3 Jídelna Základní školy Halenkov okres Vsetín Školní jídelna Komenského Náchod ZŠ a MŠ CHMELNICE MŠ Vlkava Lobkovicovo zš a mš nám.J. z Lobkovic Perunova Pha3 Chelčického Praha 3 Školní jídelna Gastron Zuzana Vaníčková s.r.o. ŠJ Pražačka ŠJ Jeseniova Zš a Mš Žerotínova Mateřská škola Tuchlovice SŠ ZŠ a MŠ pro sluchově postižené MŠ MUKAŘOV Školní jídelna Mníšek pod Brdy ZŠ a MŠ Obecnice Sodexo ZŠ Gen. Píky Ostrava 70.MŠ ZŠ T.G.M. Otrokovice Základní škola a mateřská škola Zlatníky- Hodkovice Základní škola a Mateřská škola Jince Jídelna mateřské školy Brťov -Jeneč ZŠ V.Hejny Červený Kostelec ZŠ Sokolovská MŠ Čakovičky Základní škola Valašské Klobouky MŠ Veslařská Brno MŠ Studánka Brna MŠ Třesovice Mateřská škola Sedmikráska Trutnov Mateřská škola České Meziříčí 1. MŠ Karlovy Vary Školní Jídelna Fibichova 5 ZŠ Šatov Mládežnická 6 Školní jídelna při MŠ Sedlec Základní škola a mateřská škola Bedihošť ŠJ při ZŠ a MŠ Řevničov Školní jídelna Libušinka ZŠ TGM Sušice Jídelna MŠ Lubná Obecní školní jídelna Šardice MŠ Krušnohorská Karlovy Vary ZŠ a MŠ Svobodné dvory ŠJ Hořice Školní jídelna Cerhenice

ŠJ ZŠ Trávníčkova

Adresa: Trávníčkova 1744/4 Praha Stodůlky
Strávníků: 480
Vedoucí: Jaroslava Čížková

hodnocení jídelníčku

Hodnocení polévek (pro všechny výběry)

Zeleninové polévky:

V jídelníčku pro měsíc březen je celkem 10 polévek zeleninových, s menším podílem zeleniny je započítávána drožďová, s vaječnou jíškou a podobné. Bylo by dobré zařadit do jídelníčku více jednodruhových polévek, které by byly obohaceny o kvalitní obilnou zavářku typu vločky, jáhly, kroup

Luštěninové polévky:

Velice chválíme za vhodnou frekvenci zařazování luštěninových polévek i za polévku rybí.

Obilné zavářky:

Obilovinová zavářka nutričně hodnotná by měla být zařazena 4x měsíčně (tedy 1x týdně). Ve vašem případě to je 1x a jsou to kroupy v ovarové polévce, což není zrovna nejzdravější varianta polévky.

Kombinace polévek s hlavními jídly:

Jelikož vaříte i 3. výběr, který je víceméně bezmasý s výjimkou ryb, není možné vždy vhodně kombinovat polévky. To znamená, že před jakékoli bezmasé jídlo by měla být zařazena bezmasá polévka. Je to z důvodu celého odlehčeného oběda. V některých případech volíte velice sytou, tzv. přesnídávkovou polévku a i druhé jídlo je relativně syté. Doporučuje kombinovat sytou polévku spíše k lehčímu jídlu a naopak. Pokud budete vařit 2 výběry, bude takováto kombinace snadnější.

Místo polévky je jedenkrát zařazen předkrm. To je velice nápaditý záměr a zejména v teplejších měsících možná vhodnější varianta. Je celá řada lehkých předkrmů, které jsou nutričně kvalitní a velice hodnotné.

Hodnocení hlavních jídel

Drůbež, králík:

  • Výběr 1: Tento výběr je s převahou masa, drůbeží maso je nabízeno často, Pokuste si i do této skupiny vnést pestrost a nabízet králíka, občas kachnu, perličku, husu.

  • Výběr 2: V tomto výběru je splněn požadavek na drůbeží maso. Převažuje však kuřecí. Opět doporučujeme zařadit králíka.

  • Výběr 3: V tomto výběru není tato skupina nabízena.

Vepřové maso:

  • Výběr 1: Nad doporučení je podáváno vepřové maso, Vepřové maso může být tučnější. Řadíme jej k masům červeným, které jsou bohatší na železo, Kvůli železa doporučujeme zařazovat ale spíše hovězí, kvůli jeho nižší tučnosti. Vepřové maso by mělo být podáváno 4x měsíčně

  • Výběr 2: Velice je překročena nabídka vepřového masa.

  • Výběr 3: V tomto výběru není zařazeno vepřové maso, což je sice vzhledem k tukům vhodné, ale zaměřením výběru na bezmasá jídla a ryby je tento výběr trochu monotónní.

Ryby:

  • Výběr 1: Díky zařazení rybí polévky je plněno doporučení pro ryby.

  • Výběr 2: Díky zařazení rybí polévky je plněno doporučení pro ryby.

  • Výběr 3: Rybí pokrmy jsou zařazeny 5x. což je velice hezký trend. Pokud bychom spočítali možnost mít rybí pokrm, pak se dostaneme k číslu 7x měsíčně. Za toto Vám náleží obrovská pochvala.

Bezmasé nesladké jídlo:

  • Výběr 1: Výběr 1 postrádá doporučený počet bezmasých jídel. Ta doporučujeme zařazovat 4x za měsíc.

  • Výběr 2: I v tomto výběru se opakuje nedostatek bezmasých nesladkých jídel

  • Výběr 3: Bezmasé neslané jídlo je zařazeno 11x, ale mnohdy jeho složení není plnohodnotné a nutričně kvalitní. Nevím jaké bílkovina je v zeleninových talířích, pakliže by tam bylo vejce, sýr, tuňák, luštěnina či například kuřecí maso a to vše doplněno o kvalitní pečivo, pak by i takovéto jídlo bylo vhodné, nicméně teplé jídlo budí dojem vyšší sytivosti. Za nedostatečně hodnotné však musíme považovat brambory s hráškem, mrkví, kukuřicí. Takovémuto jídlu chybí kvalitní bílkovina. Dobré by bylo takovéto pokrmy připravovat formou nákypů, kde bude i vejce, nebo například sýr.

Uzeniny:

  • Výběr 1: Uzeniny jsou zařazovány pravidelně. Při sečtení všech výběrů je uzené maso, či uzenina nabízená až 6x měsíčně. Jelikož obecně výběr č. 1 bývá přednostním, tedy tím, který se volí automaticky při zapomenutí, nebo nejčastěji ho odebírá nejvíce dětí, je dobré, aby zejména výběr 1 plnil bezezbytku Nutriční doporučení.

  • Výběr 2: I v tomto výběru jsou zařazeny uzeniny.

  • Výběr 3: I v tomto výběru se vyskytují uzeniny, i když asi v menší formě – šunková pěna.

Sladké jídlo:

  • Výběr 1: V tomto výběru není zařazeno sladké jídlo, což je velice chvályhodné. Ale to, že není zařazeno, se projeví ve výběru 2, kde je sladkých jídel velké množství. 

  • Výběr 2: Sladká jídla jsou zařazována velice často a nemají téměř žádnou nutriční hodnotu, kromě energie a jednoduchých cukrů. Pokud bychom sečetli všechna sladká jídla nabízená v měsíci, dopočítali bychom se čísla 9. To znamená možnost mít sladké jídlo 2x za týden. Správné by bylo, aby děti měly možnost volit sladké jídlo, ale v nejoptimálnějším případě 2x měsíčně. K tomuto je třeba se postupně dopracovat, protože jednoduché cukry se v poslední době pokládají za nejvíce škodlivou součást jídelníčku, kterou navíc tělo nepotřebuje. Cukry si dovede naštěpit z komplexních sacharidů.

  • Výběr 3: Opět je zařazeno mnoho sladkých jídel, jejichž nutriční hodnota není příliš vysoká, stejně jako ve výběru.

Luštěniny:

  • Výběr 1: Tento výběr plní doporučení pro luštěniny. V případě hrachové kaše je však zařazena nevhodná kombinace s uzeninou. U tohoto jídla se osvědčilo místo uzeniny či uzeného masa podávat vepřové výpečky, avšak z libovějšího masa.

  • Výběr 2: Chybí zařazení luštěninového jídla.

  • Výběr 3: Chválíme za zařazení luštěninového salátu.

Nápaditost pokrmů:

  • Výběr 1: Pokrmy v tomto výběru jsou spíše tradiční. Nejsou zařazeny netradiční kombinace, krajové speciality, či modernější potraviny.

  • Výběr 2: Tento výběr je spíše klasický, obsahuje každý týden smažené jídlo, což není vhodné, jednak z hlediska obsahu tuků i toho, že při smažení vznikají nežádoucí látky, které souvisí se vznikem zlatavé až hnědé barvy pokrmů (to co nám chutná).

  • Výběr 3: Tento jídelníček hodnotíme i jako nápaditý, obsahuje. Modernější a lehčí pokrmy, jen je třeba, aby i takovéto jídelníčky odpovídaly všem Nutričním doporučením. Jen tak je možné v každém menu udržet pestrost.

Hodnocení příloh

Obiloviny:

  • Výběr 1, výběr 2, výběr 3: Všechny výběry jsou, co se týče příloh, velice monotónní. Z obilovin převládá rýže, těstoviny z bílé mouky a ve výběru 1 je velké množství houskových knedlíků. Doporučujeme zařadit i netradičnější přílohy jako kuskus, který se dá připravit s řadou ingrediencí – od široké škály zeleniny, přes houby po luštěniny. Jáhly a kroupy lze kombinovat v nastavovaných kaších. Stejně tak obyčejné bramborové kaše lze míchat se zeleninou, zeleným hráškem a vytvořit tak bramborovo zeleninové pyré, které děti milují.

Houskové knedlíky:

  • Výběr 1: Ve výběru 1 je velké množství houskových knedlíků. Houskové knedlíky lze připravovat ze špaldové mouky, jsou ne tolik nadýchané, hutnější a dle zkušeností rovněž velice oblíbené. Část bílé mouky při přípravě houskových knedlíků lze nahradit cizrnovou moukou, či zeleninou a nutriční hodnota takového knedlíku je vyšší než jen obyčejného.

  • Výběr 2: Neobsahuje houskové knedlíky. Výběr obsahuje spíše převahu příloh z brambor.

  • Výběr 3:  Pro své zaměření spíše racionálním směrem neobsahuje houskové knedlíky.

Hodnocení zeleniny

Tato kategorie je problematická téměř ve všech jídelnách. Plnění SK bývá často kryto sterilovanou zeleninou, která nemá valný nutriční přínos. Nebo nekvalitní mraženou zeleninou.

Zelenina čerstvá:

  • Výběr 1, 2:  Velice postrádáme dostatečnou porci čerstvé zeleniny. Alespoň 2x týdně by děti měly dostat dostatečné množství zeleniny tedy misku buď krájené zeleniny, nebo zeleniny se zálivkou formou salátu. Obloha je hezká na pohled, je to krok jednoznačně kupředu, ale ještě je to pořád málo.

  • Výběr 3: Je bohatší na syrovou zeleninu, je to hlavně díky zeleninovým talířům, ale rovněž nesplňuje doporučení 8x měsíčně.

Zelenina tepelně upravená:

  • Výběr 1: V tomto výběru je tepelně upravená zelenina plněna u, řada této zeleniny je však pravděpodobně upravena zahuštěním moukou.

  • Výběr 2: Ve výběru 2 není kritérium nabídky tepelně upravené zeleniny plněno.

  • Výběr 3: Ve výběru 3 je plněno nadmíru dostatečně, což je opět způsobeno zaměřením tohoto výběru. Je to pozitivní trend, který by bylo dobré aplikovat i v ostatních výběrech (zařazování tepelně upravené zeleniny jako i součástí pokrmů s masem) 

Hodnocení nápojů (všechny výběry dohromady)

Neslazený, nemléčný nápoj – každý den:

Toto doporučení je plněno. Velice chválíme.

Mléčný nápoj je vždy doplněn možností zvolit si nemléčný:

Prosím zkontrolujte senzoricky, zda slazené nápoje mají do 20g cukrů/l nápoje.

Pochvala:

  • Školní jídelna si zaslouží obrovskou pochvalu za nabídku rybích pokrmů.

  • Pokud bychom se souhrnně dívali na jídelníček, pak nabízí i dostatek bezmasých neslaných jídel a tepelně upravené zeleniny, nicméně jídelníček nelze hodnotit jako jeden celek, je třeba přihlížet na pestrost každého výběru zvlášť. Stačí výběr 3 zrušit a pokrmy, které v něm nabízíte rozprostřít do „klasických“ výběrů 1 a 2.

  • Pochvala bez výhrad náleží i nabídce pitného režimu, jelikož je nabízena voda.

  • Chválíme za dodržení doporučené četnosti luštěninových polévek

Slabá místa:

  • Nejslabším místem je nedostatek čerstvé zeleniny. Zejména ve výběru 1 a 2. Tento nedostatek nelze kompenzovat nabídkou zeleninových talířů ve výběru 3, jelikož je neodebírají všechny děti.

  • Velice často jsou zařazovány uzeniny. Jelikož obsahují obrovské množství soli, nejsou vhodné ve stravě dětí. Velice oceňujeme každou jídelnu, která je ze svých receptur vyloučí. Zejména pak v kombinaci s luštěninami.

  • Velice bohatá a častá nabídka nutričně neplnohodnotných sladkých jídel.

Prioritní body:

  1. Doporučuji kvalitně sjednotit jídelníčky. Je lepší vařit jídelníčky pouze dva, ale za to kvalitně (na úrovni hodnocení velmi dobrý), aby každý jídelníček zvlášť splňoval Nutriční doporučení ke spotřebnímu koši a byl tak dostatečně pestrý. Rodič platí za všechny suroviny a není proto možné nabízet výběr, který všechny suroviny sledované v SK neobsahuje. Nejsme schopni sledovat individuální koše žáků, ale jsme schopni jim nabídnout vhodně zkombinované výběry tak, aby se individuální SK blížili optimu. 

  1. Zařazení čerstvé zeleniny formou krájené bez zálivky, nebo formou salátů se zálivkou – porce je miska a takováto miska salátu by měla být 2x týdně – ke každému výběru. Tedy 2x týdně dáte dětem možnost mít misku syrové zeleniny, ať si vyberou jakékoli menu – tedy v tyto dva dny není vhodné zařazovat sladká jídla.

  2. Omezení uzenin – jak už bylo řečeno, je to z hlediska přísunu soli nikoli kvality uzenin. Jelikož máte v jídelníčku uzenin mnoho, doporučujeme je zatím ponechat v pokrmech jako šunkofleky, ale vyloučit je z luštěninových pokrmů a polévek. Další omezení bude postupné.

  3. Omezení sladkých jídel – sladká jídla mají žáci vaší školy možnost mít velice často. Současné děti jsou zahlceny jednoduchými cukry. Obrovským problémem je, že sladká chuť je návyková a děti v čase vyžadují zvyšování její intenzity. Pokud jsou nastaveny na velice sladkou chuť, pak necítí sladkost zeleniny, nebo méně sladkého ovoce.

I sladká jídla se dají vařit tak, aby měla vyšší nutriční hodnotu, stačí do nich zakombinovat ovoce a kvalitní obiloviny. Příkladem je ovesná kaše, jáhlová kaše, kuskus s ovocem na sladko, nebo lívance s ovesných vloček a tvarohu a další jídla. Je dobré při plánování sladkých jídel přemýšlet, zda receptura obsahuje kvalitní obiloviny, zda je v ní ovoce čerstvé, nebo sušené, zda se nadají přidat ořechy a semínka. Zda do receptury lze zařadit tvaroh.

Příklad – šišky se strouhankou. Je jídlo, které dítěti nepřináší vůbec nic. Místo šišek uvařte celozrnné těstoviny (nebo šišky z jáhel), do strouhanky na másle přidejte perníkové koření, rozinky a slunečnicové semínko. Těstoviny posype směsí strouhanky a strouhaného tvarohu. Z jídla, které dítěti nepřinese vůbec nic je rázem pokrm s vlákninou, vápníkem a pokud přidáte do receptu, nebo na talíř nakrájené jablko, pak i s vitamíny. Ano receptura bude dražší, ale to se dá vykompenzovat levnější polévkou.

Ostatní body, které ještě nejsou úplně optimální, nebudeme nyní řešit a jejich nápravu ponecháme na dobu, až se povede se vyrovnat s těmito 4 prioritními body. 

Celkové hodnocení

Výběr 1

  • Dobrý jídelníček - což je průměrné hodnocení a je třeba udělat drobné změny.

Výběr 2

  • Nízká úroveň jídelníčku - což je podprůměrné hodnocení a zde je třeba udělat změny.

Výběr 3

  • Velmi dobrý jídelníček - což je nadprůměrné hodnocení  - toto je směr, ale je třeba na něm pracovat, co se týče zařazení všech skupin doporučení.

Děkuji za poskytnuté jídelníčky, nyní již známe konkrétní směr, kterým by bylo dobré jít tak, aby strava byla nutričně hodnotnější, vyváženější, při sedavém „zaměstnání“ dětí ve škole i lehce stravitelná a ne příliš energeticky náročná (v souladu s legislativou). Máme jasně definovány konkrétní priority, na kterých budeme společně dále pracovat, tak abyste byli i vy spokojeni.

Těším se na další spolupráci a na další schůzku 12. 5. v 9,00 (s paní Čížkovou).

 

S pozdravem a přáním příjemných dnů

 

Mgr. Alexandra Košťálová

 

 

 

Mgr. Alexandra Košťálová
Hodnotil:
Státní zdravotní ústav Praha, koordinátorka projektu

Další zdravé jídelny

MŠ Čtyřlístek

Počet strávníků: 350
Vedoucí: Monika Šejvlová
Jídelníček: nevýběrový

ZŠ Milady Horákové

Počet strávníků: 610
Vedoucí: Miloslava Vampolová
Jídelníček: výběrový

MŠ Korálek Liberec

Počet strávníků: 90
Vedoucí: Hana zahradníková
Jídelníček: nevýběrový