Jak méně solit

 Jsme přesolený národ a naše děti nejsou výjimkou. Sůl v dětském věku může škodit ledvinám i u dětí se objevuje zvýšený krevní tlak. Na slanou (i sladkou) chuť vzniká návyk (jako u drog). Pro sůl ve školním stravování není norma, záleží na chuti kuchařky, ale to nestačí. Pojďte se s námi podívat, co můžete udělat více, aby školní strava byla méně slaná a přesto chutnala. 

Pro dospělého se denně doporučuje 5g soli. Z čehož 1g je na solení při vaření a dosolování a 4g jsou již přítomny v nakupovaných potravinách – pečivo, uzeniny sýry.

U dětí je norma pro příjem soli ještě přísnější. Množství soli se má snižovat postupně, vezměme si tedy oněch 5g jako první metu. Už její splnění nebude vůbec jednoduché.

Oběd pokrývá 35% stravy, tedy soli v něm by mělo být 1,75g

Strava ve školce tvoří 60% stravy, tedy soli by mělo být 3g. Z čehož 0,75g v přesnídávce, 1,75 g v obědě a 0,5 g ve svačině (je jasné, že pokud budou sladké varianty k některému jídlu, pak se sůl ušetří).

Prvním krokem k úspěchu je zjistit kolik soli vlastně v jídelně spotřebujete. Zhodnoťte si minulý rok a dle počtu současných strávníků upravte toto množství pro letošní rok, a později toto množství snížíte, viz níže.

  1. Ze skladových karet zjistěte, kolik soli jste minulý školní rok použili. Je potřeba mít na paměti, že ne všechna sůl použitá je zkonzumována strávníky. Nějaká sůl odejde do odpadu spolu s vodou, ve které jste vařili brambory, rýži, či těstoviny, atd. Pokud tedy vaříte tradiční metodou a ne v konvektomatu pak jsou tyto ztráty cca 40%. při přípravě brambor, rýže, krup…v konvektomatu snižte množství vykázané soli 10%. Vynásobte tedy množství použité soli 0,4 (nebo 0,1). Výsledná hodnota je to, co strávníci dostali na talíř.
  2. Pro jednoduchost spočítejte počet vydaných porcí obědů ZŠ i MŠ (bez přesnídávek a svačin) pokud vaříte pro všechny. Spočítejte poté, kolik soli připadá na jeden vydaný oběd. A to tak, že vydělíte množství soli spotřebované na rok (co dostanou strávníci na talíř) počtem vydaných porcí. Výsledek porovnejte s doporučovaným 1,75g. Pokud vám vyjde zvýšený obsah soli už v porci oběda, pak je zřejmé, že bude i ve svačinách a přesnídávkách, tudíž není nutné je počítat
  3. V následujících měsících zkuste spotřebu soli snížit. Je dokázáno, že snížení o 20% ještě konzument nepozná. Pokuste se nejdříve množství spotřebované soli snížit o 10%. . Sůl se dobře nahradí bylinkami, česnekem, zázvorem, citrónovou šťávou apod.
  4. Pozor na to, že sůl je přítomna v dochucovadlech a instantních směsích. Někdy je i více než polovina hmotnosti výrobku sůl. Proto na Vás v projektu apelujeme, abyste tyto potraviny využívali co nejméně a až když selžou všechny možné metody dochucení.
  5. Na nižší obsah soli je nutné si zvykat postupně, nejlépe bez excesů. A trvá 6 měsíců, než si jazyk zvykne na méně slané jídlo.
  6. Doporučujeme při snížení soli komunikovat i s rodiči. Vysvětlit jim, že se snažíte méně solit a že je potřeba i jejich spolupráce a sůl ohlídat i doma, protože pakliže doma dítě bude konzumovat mnohem více slané potraviny a pokrmy, pak si na méně slanou chuť nikdy nenavykne.

 

Přečtěte si také

Srdečně Vás zveme na seminář pro pedagogy, vychovatelé školních družin, vedoucích kroužků vaření - Navigace ve světě výživy, informace se zárukou pro pedagogy, metodické zpracování tématu pro děti 1. stupně ZŠ. 

Pokračovat ve čtení

0 komentářů ke článku